Samenwerking in Flevoland onder de nieuwe Omgevingswet
Dit rapport bespreekt de uitkomsten van een onderzoek naar wat de Omgevingswet gaat betekenen voor
de interbestuurlijke samenwerking in Flevoland. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de
rekenkamers (c.q. rekenkamercommissies) van de provincie Flevoland, het Waterschap Zuiderzeeland en
de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad en Noordoostpolder.
Uitgangsvraag van het onderzoek is: hoe gaan de drie bestuurslagen in Flevoland – provincie, gemeenten
en waterschap – na de inwerkintreding van de Omgevingswet gezamenlijk oplossingen vinden voor
complexe vraagstukken die de inrichting van de leefomgeving raken? Die vraag is relevant, want de
Omgevingswet schrijft voor dat alle decentrale bestuursorganen in een regio bij het afhandelen van
omgevingsvergunningen met elkaar gaan samenwerken als één overheid. Dit betekent dat de overheden
ieder over de muren van hun eigen taken moeten gaan kijken en hun beleid voor de fysieke leefomgeving
op elkaar moeten afstemmen.
We beschrijven in dit rapport hoe de zes in het onderzoek betrokken Flevolandse overheden op dit
moment met elkaar samenwerken, hoe ver ze zijn met de implementatie van de Omgevingswet, hoe de
rol van hun (volks)vertegenwoordigers er straks gaat uitzien en op welke aspecten er knelpunten zijn te
verwachten.
Centrale onderzoeksvraag
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Dronten |
Provincie(s) | Flevoland |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |