Raadsbrief Doemee rekenkameronderzoek klachtafhandeling- Wageningen
De rekenkamer Wageningen heeft meegedaan met het Doemee onderzoek naar klachtafhandeling. Dit onderzoek is uitgevoerd door TwijnstraGudde. Het onderzoek geeft inzicht in de klachtbehandeling bij de deelnemende decentrale overheden in de periode
2018 – 2022. Aan het onderzoek hebben 71 gemeenten, 3 provincies en 1 Waterschap deelgenomen.
Het aantal klachten over de gemeente Wageningen is onduidelijk. Navraag leert dat het aantal klachten bij de
gemeente zelf jaarlijks tussen de 25 – 30 klachten bedraagt. Onduidelijk zijn het aantal klachten over
gemeentelijke diensten uitgevoerd door ‘verbonden partijen’.
Algemeen gesteld: de klachtbehandeling van de gemeente Wageningen is vergelijkbaar met de andere
deelnemende overheden. Formele stappen en procedures zijn voldoende ingericht. Echter ontbreken harde
‘indicatoren’ zoals een servicenorm en een toetsingskader. Hierin staat Wageningen niet alleen: servicenormen
ontbreken bij 46,7% van de overheden en een toetsingskader bij 42,7%. Ook blijkt uit het onderzoek dat de
gemeente Wageningen pragmatisch en al werkende weg de klachtbehandeling verbetert.
Centrale onderzoeksvraag
Op welke wijze geven decentrale overheden beleidsmatig en organisatorisch vorm aan de behandeling van
klachten, tot welke resultaten leidt dit beleid en op welke wijze wordt hierover gerapporteerd aan de
gemeenteraad, Provinciale Staten of Algemeen Bestuur?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Wageningen |
Provincie(s) | Gelderland |
Ingestuurd door | Ingrid Spoor |
Onderzoek door | Meerdere rekenkamers i.s.m. extern onderzoekbureau(s) |
Onderzoeksbureau | TwijnstraGudde |