Skip to main content

Onderzoek naar de ICT- governance van de Gemeente Dronten

Datum van publicatie: 2021-10-01

De Rekenkamer van de Gemeente Dronten heeft in maart 2021 opdracht gegeven aan Policy Research
Corporation (PRC) om een evaluatieonderzoek uit te voeren naar de ICT van de Gemeente. Daar lag
een raadsstandpunt en een aanbeveling van de Rekenkamer mede aan ten grondslag. In de offerte
van PRC is dit als volgt verwoord: “Op welke wijze is de ICT- governance bij de gemeente Dronten
ingericht en hoe draagt dit bij aan het behalen van de gewenste (project)resultaten?”
Er was behoefte aan inzicht in de besturing van de informatiefunctie van de gemeente. Achtergrond
daarbij is te willen weten hoe succesvol dat de afgelopen periode, te definiëren als 5 jaar, is verlopen.
Voor het onderzoek wordt op vier deelgebieden gefocust : Beleid, Kosten, Besturing (governance) en
Resultaten.
Ten aanzien van het BELEID stelt PRC vast dat er een grondig gedefinieerde visie bestaat. Het
Informatiebeleidsplan en het document “Programmaplan Digitale Transformatie” zijn goed onderbouwd
en bevatten recente inzichten uit het vakgebied. De waarde van dit plan zit uiteraard in de uitvoering
ervan; de eerste stappen zijn gezet. Een valkuil blijft of de stappen worden voortgezet.
Ten aanzien van de KOSTEN is gekeken naar de ICT kosten van de afgelopen jaren. Ook is er een
benchmark uitgevoerd. De conclusie is dat de kosten in toenemende mate worden beheerst. Na enkele
voorvallen op dit gebied in de jaren 2017 en 2018 is er een verbetering zichtbaar. Ten opzichte van
vergelijkbare overheidsorganisaties zijn de ICT uitgaven in Dronten in lijn met het landelijk gemiddelde.
PRC noemt in dit rapport nog wel een paar aandachtspunten op dit gebied.
Ten aanzien van de BESTURING ziet PRC dat er ambtelijk duidelijke besturingslijnen zijn. Het contact
met de Raad kan verbeterd worden. Daarbij is het zaak dat de ICT voorstellen geschreven worden in
functionele termen die het ambtelijk apparaat en de Raad volgen kan. De kloof in de communicatie
wordt vergroot door een te technische invalshoek die de ICT experts daarbij volgen.
Ten aanzien van de RESULTATEN valt op dat de afnemers van ICT diensten tevreden zijn. De corona
crisis heeft de zichtbaarheid van ICT vergroot en daarmee het begrip voor de ICT uitdagingen. Ook de
geleverde ICT activiteiten bij de verhuizing hebben bijgedragen aan de reputatie van ICT.
Op basis van de bevindingen formuleert PRC een aantal aanbevelingen. Een belangrijke betreft het
verbeteren van het portfoliomanagement. Dat kan worden gecombineerd met de inrichting van een CIO
rol, dat wil zeggen dat er niet één persoon full time mee belast hoeft te worden.
Verder verdient het aanbeveling een duidelijke plan hiërarchie in te voeren.
Relevant is ook dat de communicatie tussen IMF en de Raad mee in functionele dan in technische
termen zou kunnen. Dat kan helpen de kloof die wordt gevoeld te dichten.

Centrale onderzoeksvraag

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Dronten
Provincie(s)
Flevoland
Onderzoek door
Rekenkamer zelf