Laaggeletterdheid
De Rekenkamer Zoetermeer heeft in eigen beheer onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening van de gemeente Zoetermeer, vanuit het perspectief van een laaggeletterde inwoner. Twee Taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen) hebben een aantal zoekopdrachten uitgevoerd om te kijken of zij, zelfstandig, een antwoord konden vinden op veelgestelde vragen. Daarnaast heeft Stichting Lezen en Schrijven gekeken naar de toegankelijkheid van onderdelen van de website van de gemeente Zoetermeer: de homepagina, de pagina ‘voor inwoners’ en de pagina ‘contact’. Ook heeft de Rekenkamer gesproken met enkele ambtenaren.
Zowel de Taalambassadeurs als de Stichting Lezen en Schrijven vonden de website best geslaagd. Wel hebben zij een aantal praktische tips gegeven om de digitale dienstverlening te verbeteren. De Rekenkamer heeft het college de aanbeveling gedaan om deze tips te implementeren. Ook heeft de Rekenkamer het belang aangegeven om aanpassingen te doen i.s.m. de doelgroep. Tot slot heeft de Rekenkamer aanbevolen om kennis te nemen van de Sociale Digitale Standaard (een meer mensgerichte benadering dan de technische richtlijnen van de WCAG).
Centrale onderzoeksvraag
Hoe toegankelijk is de digitale dienstverlening van de gemeente Zoetermeer vanuit het perspectief van een laaggeletterde inwoner?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Zoetermeer |
Provincie(s) | Zuid-Holland |
Ingestuurd door | Anna de Vries-Asselbergs |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |