Skip to main content

Hulp van buiten, Inhuur van extern personeel door gemeente Opmeer

Datum van publicatie: 2025-03-26

Om het voorzieningenniveau op peil te houden maakt gemeente Opmeer veel gebruik van extern personeel. De gemeente besteedde er in 2023 39% van de totale loonsom aan. De gemeente huurt daarmee twee keer zoveel personeel in als een gemiddelde Nederlandse gemeente. Ook in vergelijking met de Westfriese buurgemeenten huurt Opmeer veel externen in.
Onder de hoofden van ambtelijke lijn- en stafafdelingen bestaat de wens om minder afhankelijk te zijn van externe krachten, maar leeft ook de overtuiging dat het voor een kleine gemeente lastig is om alle taken met vast personeel uitgevoerd te krijgen. De ambities om er minder afhankelijk van te zijn, zijn daardoor niet heel uitgesproken en verschillen per afdelingshoofd.
De rekenkamer beveelt aan dat de gemeentelijke organisatie duidelijk maakt hoe zij de huidige situatie beoordeelt en welke stappen het eventueel zet om minder afhankelijk te worden van externe inhuur met name bij de uitvoering van de doorlopende kerntaken. Duidelijk moet worden tot op welke hoogte, onder welke omstandigheden en voor welke functies externe inhuur een wenselijk optie is en wanneer juist niet.
Het onderzoek is gelijktijdig in gemeente Medemblik uitgevoerd. Hier is een apart rapport voor opgesteld.

Centrale onderzoeksvraag

Met dit onderzoek is de rekenkamer nagegaan hoe externe inhuur zich de afgelopen jaren binnen gemeente Opmeer heeft ontwikkeld. We zijn nagegaan in hoeverre deze ontwikkeling gemotiveerd is (gestoeld op beleid); waarom de gemeente inhuurt; of dat verloopt volgens het (eventuele) beleid en de voorgeschreven inkoopprocessen; en hoe wordt toegezien op rechtmatigheid.
Het onderzoek is gelijktijdig in gemeente Medemblik uitgevoerd. Hier is een apart rapport voor opgesteld.

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Medemblik-Opmeer
Provincie(s)
Noord-Holland
Ingestuurd door
Guido Brummelkamp
Onderzoek door
Rekenkamer zelf