Hulp van buiten, Inhuur van extern personeel door gemeente Medemblik
Gemeente Medemblik besteedde in 2023 21% van de loonsom aan de inhuur van extern personeel. Naast de voordelen van snel kunnen beschikken over specialistische kennis en extra capaciteit, ziet de ambtelijke leiding ook nadelen van hogere kosten en gebrek aan continuïteit en binding. Breed bestaat daarom de ambitie minder van externen afhankelijk te zijn, met name bij de kerntaken die de gemeente doorlopend uitvoert. Voor inhuur ten behoeve van deze taken geldt dat de doeltreffendheid van inhuur op gespannen voet staat met het belang van doelmatigheid. In dit kader heeft de gemeente ook al stappen gezet. Zo worden besluiten om in te huren centraal genomen; wordt kritischer gekeken naar inhuur-voorstellen; en wordt geïnvesteerd in het aantrekken van vast personeel.
De rekenkamer beveelt aan dat de gemeente de ambities vastlegt in beleid en concrete doelen waarmee duidelijk wordt tot op welke hoogte, in welke situaties en voor welke functies zij externe inhuur wenselijk vindt en wanneer juist niet.
Het onderzoek is gelijktijdig in gemeente Opmeer uitgevoerd. Hier is een apart rapport voor opgesteld.
Centrale onderzoeksvraag
Met dit onderzoek is de rekenkamer nagegaan hoe externe inhuur zich de afgelopen jaren binnen gemeente Medemblik heeft ontwikkeld. We zijn nagegaan in hoeverre deze ontwikkeling gemotiveerd is (gestoeld op beleid); waarom de gemeente inhuurt; of dat verloopt volgens het (eventuele) beleid en de voorgeschreven inkoopprocessen; en hoe wordt toegezien op rechtmatigheid.
Het onderzoek is gelijktijdig in gemeente Opmeer uitgevoerd. Hier is een apart rapport voor opgesteld.
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer Medemblik-Opmeer |
Provincie(s) | Noord-Holland |
Ingestuurd door | Guido Brummelkamp |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |