Externe inhuur in Alphen aan den Rijn
Uit het onderzoek naar externe inhuur binnen de gemeente Alphen aan den Rijn blijkt dat de externe inhuur de afgelopen jaren fors is gestegen en inmiddels in 2022 19,8% van de loonsom bedraagt. Dit percentage ligt ver boven de oorspronkelijke doelstelling van maximaal 10%, een norm die inmiddels is losgelaten. Deze stijging is te verklaren door een aantal landelijke en gemeente specifieke factoren zoals de algehele krapte op de arbeidsmarkt en de organisatieontwikkeling die is ingezet na de herindeling in 2014. De gemeente neemt wel maatregelen om de externe inhuur te beperken, maar niet vanuit een toekomstbestendige aanpak. De strategische personeelsplanning is onvoldoende ontwikkeld, waardoor duurzame oplossingen uitblijven. De gemeenteraad wordt onvoldoende betrokken bij strategische keuzes rondom externe inhuur.
De Rekenkamer adviseert om een toekomstbestendige strategische visie op externe inhuur en personeelsplanning te ontwikkelen. Hierin dienen door het college duidelijke kaders te worden vastgelegd voor de inhuur van externen en afspraken gemaakt te worden over kennisoverdracht. Aanbevolen wordt om de gemeenteraad beter te betrekken bij de besluitvorming over externe inhuur en hierover structureel te rapporteren.
Centrale onderzoeksvraag
De volgende hoofdvraag is geformuleerd:
In hoeverre is de inzet van externe inhuur bij de gemeente Alphen aan den Rijn doeltreffend en
doelmatig en toekomstbestendig ingericht?
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Alphen aan den Rijn |
Provincie(s) | Zuid-Holland |
Ingestuurd door | L. Los- Kuzee |
Onderzoek door | Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s) |
Onderzoeksbureau | Twynstra en Gudde |