Doeltreffendheid digitale dienstverlening
De taak van de Rekenkamercommissie (Rkc) is het onderzoeken van de doelmatigheid, doeltreffendheid en
rechtmatigheid van door het gemeentebestuur gevoerde beleid en daarbij behorende uitvoering. Onder
raadsleden van de SED gemeenten is er behoefte aan meer inzicht in hoe de digitale dienstverlening
functioneert. Digitale dienstverlening door verschillende overheden is sterk in ontwikkeling en neemt een
steeds belangrijker rol in. Steeds meer komt ook informatie van gemeenschappelijke regelingen die
dienstverlening verrichten via digitale kanalen naar de gebruiker toe.
Het onderzoek gaat over de doeltreffendheid van de digitale dienstverlening. Dit rapport neemt de
gebruikers – inwoner en ondernemer – en de rol van de raden als invalshoeken. Wat betreft de gebruikers
gaat het om elementen als: toegankelijkheid van informatie, gebruiksvriendelijkheid, integrale
dienstverlening (één plek om zaken te regelen), privacy en beveiliging. Wat betreft de rol van de raden
(kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend) gaat het om elementen als: inzicht in de
kwaliteit van ICT, afspraken over informatie, wetgeving, leervermogen en ontwikkeling en digitale inclusie
van burgers. Omdat de verantwoordelijkheid van de raden in principe gelijk is voor de gemeenten en voor
gemeenschappelijke regelingen kijken we naar:
1) Digitale dienstverlening door de SED gemeenten.
2) Digitale dienstverlening door drie gemeenschappelijke regelingen.
Centrale onderzoeksvraag
Rekenkamerrapport
Rekenkamer(commissie) | Rekenkamer SED |
Provincie(s) | Noord-Holland |
Onderzoek door | Rekenkamer zelf |