Skip to main content

Speciale Onderwijskrant over rekenkamers

Gepubliceerd op:
vrijdag 05-04-2013
Gepubliceerd door:
NVRR Secretariaat

Speciale Onderwijskrant over rekenkamers

 

Hoe breng je het belang van publieke verantwoording onder de aandacht van scholieren? En hoe laat je hen zien welke mooie onderzoeken rekenkamers uitvoeren? Door een speciale Onderwijskrant te maken en een prijsvraag te organiseren! 

In 2014 bestaat de Algemene Rekenkamer 200 jaar. Dit is natuurlijk dé gelegenheid om te laten zien voor welke waarden we staan en welke doelen we met ons werk nastreven. Daarbij gaat het niet alleen om het werk van de Algemene Rekenkamer, maar ook om het werk van de lokale en provinciale rekenkamers. We willen juist het brede belang van de rekenkamerfunctie onderstrepen.

Straatonderzoek

Onze jubileumviering wordt geen besloten feestje. De mensen in ons netwerk kennen ons en ons werk immers al goed. We willen juist dat andere groepen zicht krijgen op het werk dat wij doen. Omdat we vooral ook jongeren willen aanspreken, hebben we een speciale Onderwijskrant gemaakt voor leerlingen van 4 havo en 5 vwo. In de krant staan we ook stil bij de rol en het werk van lokale en provinciale rekenkamers. Zo heeft de Rekenkamer Rotterdam mooie artikelen geschreven, onder meer over het ‘straatonderzoek’ naar stadswachten.  

Prijsvraag

Scholen kunnen de krant gratis bestellen om te gebruiken in hun lessen maatschappijleer, geschiedenis of economie. En we hopen dat de krant zoveel inspiratie oplevert, dat scholieren meedoen aan de prijsvraag die we hebben uitgeschreven. Scholieren kunnen een onderwerp voor onderzoek indienen, dat wij graag samen met (enkele) lokale rekenkamers willen uitvoeren. Het winnende onderwerp belonen met kaartjes voor een popfestival.

 

Wij hopen dat jullie net zo enthousiast over de krant zijn als wij en in jullie netwerk hier aandacht voor willen vragen. Scholen kunnen de krant gratis bestellen via: http://www.primaonderwijs.nl/prodemos/.

 


NB Naarmate de datum waarop dit bericht gepubliceerd is verder in het verleden ligt, neemt de actualiteitswaarde af. Ook kan het bericht ingehaald zijn door de nieuwe actualiteit. Raadpleeg indien nodig ook andere bronnen.