Skip to main content

Dienstverlening van de gemeente Ede. Wordt u al geholpen?

Datum van publicatie: 2024-09-19

Dienstverlening is het visitekaartje van de gemeentelijke organisatie. In Ede krijgt dienstverlening een ruime voldoende van inwoners, wel willen inwoners graag meer inzicht in de status van hun vraag. Mensen zijn tevreden omdat de gemeente goed scoort op snelle en adequate afhandeling door het contactcentrum van de gemeente. Waar hulp afhankelijk is van een inhoudelijk medewerker, moet de inwoner vaak langer wachten Voor het verbeteren van de dienstverlening wordt veel gebruik gemaakt van digitaliseren. Daarbij is het belangrijk dat minder digitaal vaardigen niet uit het oog worden verloren.

De raad komt in actie als dienstverlening te wensen overlaat. Om deze controlerende rol in te kunnen vullen moet de raad wel goed op de hoogte zijn waar de verbeter- en knelpunten binnen de dienstverlening zitten. Op dit moment is dat lastig omdat bij de huidige manier van meten alle dienstverleningsprestaties samen worden genomen. Waardoor je niet kan zien of bepaalde diensten of producten slechter presteren.

Om de dienstverlening te verbeteren moet de manier van werken gedragen worden door de hele organisatie en is er nog winst te halen in het verbeteren van kwaliteit en efficiëntie van werkprocessen. Om de inwoners goed te faciliteren kan geïnvesteerd worden in een volgsysteem. Door doelstellingen meetbaar te formuleren en per dienst te rapporteren wordt het helder wanneer doelstellingen wel of niet gehaald zijn.

Centrale onderzoeksvraag

In hoeverre is het beleid van de gemeente Ede op het gebied van dienstverlening, en de uitvoering daarvan, effectief?

Rekenkamerrapport

Rekenkamer(commissie)
Rekenkamer Ede
Provincie(s)
Gelderland
Ingestuurd door
Esther de Wit
Onderzoek door
Rekenkamer i.s.m. extern onderzoeksbureau(s)
Onderzoeksbureau
I&O IPSOS